perjantai.
Aikaa on taas päässyt vierähtämään viimeisestä kirjoituksesta, pahoittelut tästä. Tähän väliin on tapahtunut taas kaikennäköistä mielenkiintoista reissua ja tapahtumaa. Viime lauantaina käytiin tarkastamassa Moravian Karstin tippukivi luolat ja taas oli suomipojjaat ja tyttö ihmeissään. Kelit ei varsinaisesti suosinut ulkoilua, mutta ei sentään satanut vaikka kylmä olikin. Vain muutama päivä aikaisemmin täällä oli shortsikelit kun elohopea kipusi lähelle kahtakymmentä astetta. Viikonlopuksi se laski lähelle nollaa tuulen ja pikku tihkusateen kera. Anyway, luolat oli mahtavia ja kamerat lauloi suloista sävelmää. Vähän ongelmia tuotti pimeys, jonka takia kuvaaminen oli hankalampaa, mutta jotakin kuvia saatiin lauottua onnistuneestikkin... niitä tulee
nettiin lähiaikoina. Ensinnä käveltiin pitkin ja poikin luolaa aika syvällekkin rotkon pohjalle, mistä matka jatkui aina vain syvemmälle maanalaiselle joelle. Siitä jatkettiin veneillä pientä jokea pitkin eteenpäin. Aika pelottavan näköistä vesistöähän se oli, koska kuka tietää minkälaisia vedenalaisia luolia sieltä löytyy kun sukeltaa syvemmälle... todennäköisesti sieltä ei koskaan löytäisi takaisin. No kukaan ei kuitenkaan sukellellut mihinkään eikä kukaan hävinnyt matkalle ja viimein löydettiin takaisin ulkoilmaan, jee! Sitten menimme kondomihissillä kukkulan päälle, josta pääsimme katselemaan samaista rotkoa toisesta perspektiivistä. Olipahan kyllä melkoisen komiat maisemat, harmi vain ettei aurinko suosinut meitä sinä päivänä.

Teimme myös alkuviikosta reissun pohjois Bohemiaan lähelle Puolan ja Saksan rajaa. Stora Enson paikallinen metsien kuningas David kutsui meidät tutustumiskäynnille paikallisiin metsiin ja hakkuualueisiin. Tiistai aamuna herättiinkin reippaina 03:15 junaan, joka
starttasi varttia vaille viisi aamusta. Siitä reissattiin Pardubiceen, josta vaihdettiin junaa ja päätepysäkki oli Hradek Kralove, mistä David nouti meidät kasin jälkeen. Siitä suuntima metsiin hakkuita seuraamaan. Davidin työ on järjestellä hakkuut omalla alueellaan sekä ostaa ja myydä puuta sen mukaan, mihin se soveltuu. Täytyy nostaa hattua kaverin työtahdille, sen verran lujaa mies painoi menemään pitkin metsiä arviointeja, sopimuksia ja muita systeemejä tekemässä. Muu aika, mikä istuttiin autossa David puhui puhelimessa lähes tauotta, joten siinä vain kuljettiin pääasiassa takavasemmalla ja koitettiin pysyä poissa jaloista. Ilma oli kyllä sangen kylmä, koska lunta tulla tuprutti koko päivän ja tuuli puhalsi kylmästi... lisäksi maa oli märkä ja ilma kostea. Illemalla matkattiin Liberec:iin, missä meillä oli hotelli ja siinä sitten illanvietossa ehdittin jutella niitä näitä oluen kanssa. Itse metsät oli aika hurjia, koska puut ovat todella pitkiä, suorarunkoisia ja oksat vain latvoissa. Suomalainen metsänomistaja näkee vain unia tälläisista metsistä :), vaikka toisaalta näitten puiden tiheys ei ole niin hyvä kuin suomessa, joten suomalainen puu on parempi raaka-aine rakennuksissa. Keskiviikkona pyörittiin Jaken kanssa Liberec:ssä koko päivä. Ei meillä mitään karttaa tai sen kummempaa suunnitelmaa/tietoa mistään ollut, kunhan vain sompailtiin pitkin kaupunkia ja istuttiin pubissa tekemässä koulutöitä aikamme kuluksi :) Illalla sitten juna takaisin Brnohon ja nukkumaan.

Torstaina teimmä taas kouluhommia ja illalla käytiin katsomassa lätkän play off- peli Brno Kometa vastaan KLH Chomutov. Halli veti suunnilleen 7500 katsojaa ja täytyy sanoa, että tunnelma hakkaa SM- liiga matsit mennen tullen ja palatessa. Suomessa fanikatsomo pitää yleensä suurinta ääntä, mutta täällä fanikatsomo toimi kapellimestarina muulle hallille. Kerrassaan mahtava fiilis, kun koko halli huutaa kannustuksia ja välillä hallin puoliskot huusi vuorotellen :) Itse peli oli vähän ponneton, muutamia kohokohtia lukuunottamatta. Yleisö reagoi voimakkaasti joka asiaan ja vähän väliä pelaajat ja tuomarit sai siivota tuoppeja ja muuta roskaa kentältä :) Kaikesta huolimatta Brno hävisi 1-2 ja tänään perjantaina on pakkovoitto, kosta otteluvoitot on nyt 3-0 ja nämäkin pelaa paras seitsemästä systeemillä. Tänään ei kuitenkaan mennä katsomaan peliä, vaan meillä on omat urheilutapahtumat illalla. Nimittäin Beer marathon (=olut maratooni), jossa suunnistetaan omin avuin nimettyyn pubiin, juodaan olut ja vastataan yhteen kysymykseen. Näistä annetaan pisteet ja suuntima seuraavaan pubiin... Mutta siitä sitten ensi kerralla.

Kuvia koitellaan lisätä kunhan saa aikaiseksi.