maanantai.
Viimeinkin takana kunnon yöunet. Takana on kolme-neljä maata, 16 tuntia junamatkoja sekä kaksi mahtavaa kaupunkia. Viime keskiviikkona startattiin reissu kohti Itävallan Wieniä, jossa vietettiin kaksi yötä. Löysimme U-bahnilla oikealle asemalle, jossa tavattiin isä ja äiti. Satuttiin melkolailla samaan aikaan suoraan juna-asemalta ja lentokentältä sinne. Perjantaiaamusta takaisin Tsekkiin, 30 minuutin varikkokäynti kämpilla, minkä jälkeen suunta takaisin rautatieasemalle ja nokka kohti Unkarin Budapestiä. Matka Unkariin taittui Slovakian kautta ja maisemat oli välillä varsin komeata katsottavaa! Pari yötä Budapestissä ja maanantai-illalla takaisin Brno:hon vasyneenä, mutta onnellisena :)

Koko reissun ajan meitä suosi todella lämpimät ja aurinkoiset säät, mikäs sen mukavampaa viettää päivät ulkoillessa ja nähtävyyksiä ihmettelemässä. Perjantaina olisi tosin voinut olla vähän viileämpääkin, koska koko päivä meni käytännössä junassa istuessa. Ja kun ei sattunut olemaan ilmastointia Budapestin junassa, niin matka taittui varsin lämpöisissä tunnelmissa. Wienistä sen verran, että kyllä se maan vauraus näkyi kaupunkikuvassa
varsin selkeästi. Autokanta oli paikoin todella hienoa ja muutenkin kaupunki oli todella tyylikäs. Tämä kaikki kyllä vaikuttaa sitten hintoihinkin, ei meinaan ihan halvimmasta päästä, mutta ei nyt ihan törkyhintainenkaan. Hotelli nyt oli vähän syrjässä keskustasta, mutta kohtuu matkan päässä kuitenkin. Wienissä käytiin myös huvipuistossa ja iloksemme huomattiin, että siellä oli oikein mielenkiintoisia vempeleitä. Paras laite, nimesin sen "ihmislingoksi", oli kyllä varsinainen adrenaliinin tuottaja. Laite näytti jättimäiseltä ritsalta, jonka pallokehikon sisällä oli kaksi näköalapaikkaa matkustajille :) kylä lähti! Illemmalla vanhemmat lähti hotellille ja me jarkon kanssa vielä kaupungin suunnille kävelemään. Kävimmä sitten juomassa pakolliset viinilasit Wienissä, vaikka ei viinin ystäviä muuten ollakkaan.

Eli pikavisiitti Brnossa ja takaisin junaan kohti Budapestiä. Meitä lähti 20 henkilöä täältä reissun päälle, kreikkalaisia, suomalaisia, turkkilaisia ja kolme tsekkiä. Matka meni mukavassa tunnelmassa vaikka kuuma olikin kuin saunassa! Illalla perille ja suuntima kohti hostellia. Eivät olleet saaneet varattua sitä hostellia, minkä aikoivat, mutta mentiin sitten vähän askeettisempaan paikkaan yöpymään. Ei voi sanoa, että ihan täyttäkään tähteä viidestä voisi antaa, mutta kyllä siellä nyt kaksi yötä vietti. Illalla suomi-tsekki iskuryhmä sitten irtaantui kohti open air-discoa ja se oli kyllä mahtava paikka. Puhdas yökerho ulkoilmassa, ja mikäs siellä ollessa kun keli oli lämmin yölläkin!!
Aamusta lähdimme keskustan suuntaan kiertelemään paikkoja. Kelit taas mahtavia ja näkymät samaten. Kuutisen tuntia nähtävyyksiä kierrettyämme menimme kylpemään pariksi tuntia oikeaan kylpylään. Ulkona oli pari allasta ja sisällä niin paljon pienempiä altaita, että eksyä meinasi. Mutta, kun kelit oli komeita niin pääasiassa liottiin ulkoilma-altaassa... tosin vesi olisi voinut olla vähän viileämpää. Altaan lämpötila oli about 37-38 astetta ja tovin siellä liottuaan alkoi tekemään mieli jäähylle altaan reunalle... harvoinpä se näin menee. Saunakin löydettiin, vaikka ei ihan perinteinen suomisauna ollutkaan, mutta kyllä siellä lämmintä riitti. Ylälauteille en edes voinut mennä, kun ensimmäisenä paloi jalkapohjat ja sitten takamus... istuskelin sitten alemmalla. Jake ja Pauli siellä urheasti kuitenkin istuivat ylälauteilla, melkosia siannahkoja ko niitä lauteita kesti :)

Tänään maanantaina täällä vietetään perinteistä vappua noitien polton merkeissä. Tänä iltana mäen päälle syttyy liekkimeri nuotioista, mutta toivottavasti siellä ei sentään grillata ketään elävältä. Täytynee käydä katsomassa ja tiirailemassa näkyykö muilla nyppylöillä isoja tulia. Reissukuvia lisäillään taas lähiaikoina!